وارد شوید

فونت کوک از دسته‌ی فونت‌های مناسب متن با ساختار هندسی است. اگرچه اسکلت کلی فونت کوک مشابه دیگر فونت‌های هندسی فارسی است اما ظرافت‌های اجرا معاصر است. برش‌ها قلم کمی زاویه دارد. بعضی مفصل‌ها دارای شکست و زاویه تند است. و خمیدگی‌های خارج از قاعده در برخی حروف دیده می‌شود. همه این ظرافت‌ها کمک می‌کند بافت بهتری در متن ریز به دست آید و روان خوانی افزایش یابد.
فونت کوک بیشتر مناسب موضوعات معاصر تبلیغاتی، طراحی رابط کاربری و محتوای شبکه‌های اجتماعی است. فونت کوک مناسب متن است اما شاید برای خواندن متن‌ها خیلی بلند ایدآل نباشد.

ابَر چند شخصیت دارد. نوجوانی به‌روز و با ادب است، واضح و صریح حرفش را می‌زند. جوان است و مدیر کسب‌وکاری آینده‌دار، با ملاحظه اما قاطع صحبت می‌کند. جاافتاده است و با تجربه، گرم و شیرین سخن می‌گوید.

ابَر جاه‌طلب است، پرطمطراق است، جسارت دارد، برای زیبایی ارزش قائل است.

ابَر منعطف است. با آن می‌توانید از رمزارز بگویید، درباره‌ی آشپزی حرف بزنید یا از ادبیات کهن یاد کنید. می‌توانید در کتاب داستان، پوستر فیلم، منوی کافه، بیلبورد تبلیغاتی موبایل یا وب‌سایت بانک با آن بنویسید.

«گفته» یک فونت نمایشیِ سنگین است با روحیه‌ای آرتیستی و خودنما!

در اطراف سالهای 99 چند حرف روی کاغذ طراحی کردم که به نظرم حال و هوای خوبی داشت. یکسال بعد تصمیم گرفتم آن چند حرف را توسعه دهم اما بعد از چند هفته کار، نتیجه رضایت‌بخش نبود و فایل بایگانی شد!  

تا اینکه سال 1402، پس از گذراندن کلاس‌های استاد دامون خانجانزاده اتودها را از نو آغاز کردم و با تمرکز بیشتر روی کانسپت طراحیِ حروفِ اولیه فونت گفته طراحی شد.

سفری به دنیای «سمیر» را آغاز کنید؛ فونت سمیر از علاقه‌ به طراحی حروف نشأت گرفته و طی سال‌ها با دقتی طاقت‌فرسا تکامل یافته تا سنت و نوآوری را در هم آمیزد.

فونت سمیر اولین پروژه‌ی رضا غفاری در عرصه‌ی طراحی حروف است که از سال ۱۳۸۸ و در کلاس طراحی حروف استاد دامون خانجانزاده در مدرسه‌ی ویژه آغاز شد و با گذشت سال‌ها، این پروژه تکامل یافت و اکنون در سال ۱۴۰۲ در دسترس شماست.

نام این تایپ‌فیس که برگرفته از واژه «سمیر» به معنای روایتگر افسانه است، از همان ابتدا با این هدف انتخاب شده است که خواننده‌ای را خطاب قرار دهد که به خواندن متون طولانی عادت دارد و علاقه‌ی زیادی به کتاب و تجربه‌ی دیدن کلمات در طی روز را دارد.

امروزه حجم بالايي از اطلاعات از طريق رسانه هاي ديجيتال انتقال مي يابد و هر زباني تلاش دارد مهم ترين آثارش را از طريق وب، نشر دهد. بنابراين نياز امروز طراحي حروف، پاسخگويي به خوانش مناسب در فضاي مجازي است. از اين رو طراحي قلم نورا با در نظر گرفتن اين نياز و هدف کاربرد در متون بلند در فضاي وب طراحي و اجرا گرديد.
نورا لازم بود خوانايي خود را در برابر چيدمان پيکسل هاي صفحات نمايشگر حفظ کند و براي اين منظور نياز به نسبت متعادلي از سطح و دور داشت. از سوی دیگر براي سازگاري مناسب تر اين قلم با فضاي بکارگيري اش لازم بود تا در برخي تباسبات حروف تغييراتي اعمال شود که از جمله آن ها: بلند شدن طول دندانه، اغراق و محدوديت در زاويه قلم ( زواياي نزديک به 0، 45، 90،  135 درجه)،  اغراق در نوشتار حلقه ها، محدود کردن ضخامت قلم (به منظور وضوح بالاتر)، محدود کردن کرسي ها است.
در نهايت مي توان ويژگي اصلي اين فونت را پايبندي آن به اصول خوشنويسي فارسي در کنار نوآوري و اهداي روحيه تازه به نوشتار دانست تا جايي که در نهايت اعتدال و خوانايي پاسخگوي نياز بصري مخاطبانش باشد.
این بسته شامل 6 وزن است که سه وزن (Light, Regular, Bold)  این فونت زیر نظر استاد صداقت جباری به عنوان بخش عملی پایان نامه کارشناسی ارشد، در دانشگاه تهران، طراحی و ارائه شده است.

X

خطای راست

کپی از مطالب سایت غیرمجاز میباشد