کپسول را می توان در دسته فونت های نمایشی و هندسی قرار داد. ضخامت یکسان، استایل گرد و منحنی بودن گوشهها به جذاب شدن و سادگی فونت کمک بسیار کرده است.
از ویژگی های ظاهری فونت کپسول میتوان به؛ مینیمال بودن، بامزه، نرم و لطیف، سنگین، تپل، مهربان، فانتزی و ... اشاره کرد.
کپسول بیشتر مناسب موضوعات تجاری و مدرن مثل صنایع بسته بندی (موادغذایی ومواد شوینده) است و برای عنوان فروشگاه، نشریات و کتاب های کودک، برندهای تجاری و... کاربرد دارد.
ابر خانواده حروف انجمن به صورت اختصاصی و با حمایت «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران» تولید شده است. انجمن به لحاظ زیبایی، دیزاین استاندارد و تنوع جامع وزنها توانست برنده جایزهی اول دوسالانه سرو نقرهای ۹۸ شود.
این فونت برای بهبود کیفیت، هر ساله به روزرسانی و همواره پشتیبانی میشود. با توجه به امکانات جدید و جامع در آخرین بهروزرسانی، زین پس نسخه جدید انجمن را با پسوند مَکس (Max) خواهید دید.
انجمن مَکس دارای ۱۳ وزن است که تمامی این وزنها در سبکهای ایتالیک (Italic) و فشرده (Condense) نیز طراحی شدهاند. انجمن یکی از جامعترین فونتهایی است که طراحان و کاربران میتوانند در سبد دیزاین خود داشته باشند. گستره وسیع وزنها دست طراحان را برای استفاده نمایشی و سایز کوچک از فونت باز میگذارد.
فونت پیدا ساختاری هندسی دارد اما بعضی از ویژگیهای خطوط سنتی همچون نسخ نیز در آن دیده میشود.
ناصر خادم پیش از این فونت کلمه را طراحی کرده است. فونت کلمه در مدت زمان کوتاهی پس از انتشار به قلمی پر طرفدار در گرافیک تجاری و تولید محتوای دیجیتال تبدیل شد و اکنون فونت پیدا نیز از همان ویژگیهای جذاب فونت کلمه یعنی ساختار هندسی، کنتراست ضخامت حداقل و شکل حروف نوآورانه بهره مند است. اما فونت پیدا به نسبتِ کلمه دارای خانواده کاملتر، خوانایی بیشتر و در نتیجه برای متن مناسبتر است.
ایرانیکان iranyekan یک فونت سنسِ هندسی است با کمی چاشنی نسخ.
اولین نسخه فونت ایران یکان در سال ۱۳۹۵ منتشر شد. طبق بررسی ما در آن زمان ۲ فونت یکان و ایران سنس بیشترین استفاده را در طراحی رابط کاربری داشت. بنابراین مسلم ابراهیمی تصمیم گرفت تایپی طراحی کند که شخصیتی میان این دو فونت محبوب را داشته باشد.
در فونت ایرانیکان مقداری گردش قلم به ساختار عمودی افقی فونت یکان اضافه شده است و شکل بعضی حروف به ساختار آشنای نسخ نزدیک شده است. نتیجه کار فونتی است دارای هندسه و مدرن اما سیالتر و مانوستر با سلیقه ایرانی. از نظر ما فونت ایرانیکان راحتتر از یکان خوانده میشود و مناسب متن ریز و طولانیتر است. دلیل این ادعا وجود منحنیها و نزدیکتر بودن شکل حروف به ساختار آشنای نسخ است.
فونت یکتا قلمی هندسی است که دارای سبک درون خطی in-line و زوائد تزئینی است.
قدرت نمایشی و تاثیرگذاری فونت یکتا به دلیل این تزئینات بیشتر شده است.
تزئیناتی که تداعی کنندهی نقوش اسلیمی است و همین باعث شده است که با وجود هندسی بودن حال و هوای ایرانی داشته باشد و مناسب موضوعات فرهنگی باشد.
معمولاً طراحان کمتر برای موضوعات مذهبی یا ادبی از فونتهای هندسی (مثلاً یکان) استفاده میکنند اما فونت یکتا با وجود ساختمان هندسی که دارد برای موضوعات تبلیغات مذهبی، ادبی، هنری مناسب به نظر میرسد.
فونتی که شما را به یاد حکاکی های دورهی هخامنشیان می اندازد
با توجه به این ویژگیها واقعا نام یکتا برازنده این فونت است چرا که نظیر چنین قلمی تا کنون در میان فونتهای ایرانی وجود نداشته.
این فونت حاصل همکاری وحید یعقوبلو (طراح تایپ) و امین عابدی (سازنده نرم افزاری فونت) است.